Research Articles

Venegas, R. Cerda, C. & Bosio, V. (enviado). Los corpus sincrónicos del español. Descripción y potencialidades para la investigación empírica de la lengua.

Puravain, E., Riquelme, F. & Venegas, R. (enviado) Fake news detection through machine learning models based on linguistic features.

Lillo-Fuentes, F., López-Ferrero, C. & Venegas, R. (enviado). ¿Qué caracteriza a una buena sección RESULTADOS? Relación entre calidad y rasgos lingüístico-discusivos en TFG de Ingeniería Informática

Cerda, C. & Venegas, R. (enviado). Uso de corpus para la enseñanza-aprendizaje del proceso de escritura: Una revisión sistemática.

Sologuren, E., & Venegas, R. (aceptado). Marcadores epistémicos en el género trabajo final de grado: variación disciplinar en la escritura académica disciplinar en la escritura académica. Lingüística y Literatura. 

Venegas, R., Ahumada, J., & Sologuren, E. (2022). Types and forms of feedback for lab reports in electrical engineering: an approach to the production of a training genre. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación (CLAC), 89, 221-234.

Venegas, R. (2021). Applications of artificial intelligence to automatic classification of communicative purposes in engineering reports. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 54(107) 942-970.

Castro, E. , Venegas, R., Puma, G.& Cuba, S. (2021). A Proposal of a rhetoric-discursive model of the genre argumentative essay. Nueva Revista del Pacífico, 75, 128-157.

Lillo-Fuentes, F., Venegas, R. & López-Ferrero, C. (2021). Computer Engineering Final Degree Project: rhetorical-discursive organization of the RESULTS section. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 31(2), 317-337. 

Sologuren, E. & Venegas, R. (2021). So how do i describe it? – a discursive rhetorical model of the project report genre in spanish: an approach to academic writing in civil engineering. DELTA, 37(3), 1-33.

Venegas, R. (2021). Giovanni Emmanuel Parodi Sweis (1962-2020). In Memoriam. Lingüística, 37 (1). 

Venegas, R. & Valdés, M. (2021). Lexicogrammar evidences of disciplinary insertion in Computer Civil Engineering reports. Boletín de Filología, 1097-1114. (SCOPUS).

Lobos, I. & Venegas, R. (2021). The Lingustics Undergraduate Thesis genre: Lexicogrammar definition of its communicative purposes. Spanish in Context. 1-33 (ISI).

Lillo-Fuentes, F. & Venegas, R. (2020). Relationship between quality of writing and linguistic-discursive features in the introductions of the Undergraduate thesis of Civil Engineering in Computer science. Linguamática, 12(1), 3-13. (SCOPUS, ISI).

Zapata, C., Manríquez, B., & Venegas, R. (2019). Applying rhetorical analysis to processing technical documents. Acta Scientiarum Language and Culture. 41(1). DOI: http://dx.doi.org/10.4025/actascilangcult.v41i1.43382 .(Scopus).

Vera, J.,  Allende-Cid, H., Venegas, R.,  Rodríguez, S.,  Palma, W.,  Zamora, S., Lillo, F.,  González, H., Van Cott, A. &  Fuentes. E. (2018). A novel machine learning model that guides graduate students to write more organized and structured texts. Molecular Biology of the Cell, 29:26. (ISI).

Venegas, R. (2016). Semantic roles in authorial knowledge attribution: An empirical approach. Onomázein 34, 209-228.

Venegas, R., Zamora, S. & Galdames, A. (2016). Toward a rhetoric-discursive model of the Undergraduate Macro-Genre Graduation Project. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 49(S1), 247-279. (ISI).

Zamora, S. & Venegas, R. (2013). Structure and communicative purposes in Master and Undergraduate Thesis. Lingüística y Literatura. 27, 201-218. 8 (Scielo).

Venegas, R., Meza, P. & Martínez, J. (2013). Discursive procedures of knowledge attribution in Linguistics and Philosophy theses in two academic degrees. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 51(1), 153-179. (ISI).

Venegas, R. (2011). Summaries assessment in Spanish using Latent Semantic Analysis: A possible implementation. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 44(75), 85-102.

Venegas, R. (2010). Evaluation of narative text and presentation text summaries using Latent Semantic Analysis. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 14(2), 333-349.

Parodi, G., Ibáñez, R. & Venegas, R. (2009). The Spanish PUCV-2006 Corpus: identification and definition of academic and professional discursive genres. Literatura y Lingüística, 20, 71-101

Venegas, R. (2008). Informational density in texts computational approach using: “El Manchador de Textos”. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada (RLA), 46,2, 53-79.

Venegas, R. (2007). Academic text classification based on lexical-semantic content. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 40(63), 239-271.

Cademártori, Y. Parodi, G. & Venegas, R. (2006). Written and specialized discourse: characterization and functions of nominalizations in technical manuals. Literatura y Lingüística, 17, 243-265.

Venegas, R. (2006). Lexical-semantic similarity in scientific research articles in Spanish: An approach to Latent Semantic Analysis. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 39(60), 75-106.

Parodi, G. & Venegas, R. (2004). Bucolic: computational application for text anylisis (towards a feature anylisis of informativeness) . Literatura y Lingüística, 15, 223- 251.

Venegas, R. (2003). Latent Semantic Analysis: an Overview of its Development. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 36(53), 121-138.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *